Jaarverslag Vrienden van de Aeldermeul 2017

Het bestuur van de Vrienden van de Aeldemeul bestaat uit zes leden, te weten Jan Hooge, Hanny Meek, Martinus Koerts, Mark de Jong, Reint Kuijer en Jans Abbing.

Deze bestuursleden en de vele vrijwilligers hebben zich het afgelopen jaar weer ingezet voor tal van activiteiten. Zoals de Vriendinnenwandeldag in Wezuperbrug, de Nationale Molendag, Drentse Fiets4daagse, Boekenmarkt, deelname Fair Leef, de Drentse Molendag, de Open Monumentendag en de kerstmarkt in Wezup.

Deze activiteiten zijn nodig om geld te genereren voor het in stand houden van de molen. We zijn blij met de goede en constructieve contacten met de gemeente Coevorden. In het najaar gaf de gemeente opdracht aan schilderbedrijf Hollander voor een schilderbeurt. Het eerste deel van deze klus is inmiddels uitgevoerd; in het voorjaar volgt het tweede gedeelte.

De Vrienden van de Aeldermeul is een gezonde en actieve vereniging. De vereniging prijst zich zeer gelukkig met het feit dat meer dan 35 jaar geleden een aantal wijze mannen en vrouwen de noodzaak hebben ingezien tot het oprichten van een vereniging voor het behoud van de molen. En dat in de achterliggende periode reserves zijn opgebouwd die wij in de toekomst mogelijk moeten aanspreken.

Onze vereniging telt op dit moment ongeveer 800 leden. Daarmee blijft het ledenbestand gelukkig vrij stabiel.

We zijn ook trots op de website. Het is een duidelijke en gebruiksvriendelijke website, waarin de Jantina Helling-molen zich goed kan laten zien en waar de molenvereniging Vrienden van de Aeldermeul zich op een representatieve manier kan presenteren.

Op www.aeldermeul.nl kunnen we de bezoekers volledig informeren en enthousiast maken over onze molen en alle activiteiten.

Afgelopen jaar bleek nogmaals dat het Jantina’s Korenhofje een schot in de roos is. Vele belangstellenden namen ook in 2017 een kijkje in deze educatieve kijktuin naast de molen. De fraai ontworpen informatieborden geven een goed beeld van de gewassen die in de tuin groeien. Het is een absolute aanwinst voor het molenterrein en een compliment voor de groep vrijwilligers die het Jantina’s Korenhofje onderhouden.

Het bestuur is uiteraard ook bijzonder trots op de grote betrokkenheid van de vrijwilligers en de bevolking. Deze sympathie is uitermate belangrijk, want de molen verfraait al 125 jaar het straatbeeld van de Molenwijk, maar natuurlijk ook het hele dorp en de wijde omgeving.

Gedeeld